Sidor

onsdag 23 februari 2011

Fasadflaggan är åter på sin plats



Han nyper mig i näsan och kinderna. Han suger kraften ur mina kamerabatterier. Även om jag råkar vara ett av hans stor fans så börjar jag uppriktigt sagt få nog av honom. Just nu. En så här lång samvaro med Kung Bore tär faktiskt lite på krafterna. Men häromdagen kikade Fröken Vår in runt hörnan. Jag satte mig på järnvägsvallen i söderläge, och solen värmde! Det var så bra ställt att tom vinden var bortavarande.


Men jag blev lite putt att inte kameran ville som jag nu när jag var ute. Jag hade ju tänkt fota min fasadflagga som jag fått upp igen. Hållaren jag fick med när jag köpte den var av plast och tålde inte blåsten. Nu har jag fått en av metall och den ska förhoppningsvis hålla bättre. Jag vill ändå visa hur min flagga ser ut. Det var ju en som reagerade på min beskrivning och blev lite fundersam... Men nu är det ju så att den är inte alls lika känd som Skånes flagga, skåningar är duktiga på att använda sin. Möjligen beroende på att den har funnits med så mycket längre än vad Östgötaflaggan har. Den östgötska fanan är mycket ung, bara 39 år. Sommartid när folk promenerar förbi är det ganska roligt att se deras reaktioner när de får syn på min fasadflagga, de hajar liksom till. Det är flera som har stannat och frågat vad det är. Och jag upplyser dem gladeligen. På så vis är den också en kontaktskapare, nästan som en hund är, folk man inte känner börjar prata. Sånt är trevligt, tycker jag. Oftast, är det kanske bäst att tillägga.
Idag har jag ändå lyckats med något. Jag har krävt tillbaka mina stolar från ån. Det är så lågt vattenstånd att jag kunde nå dem, dessutom är det fruset i marken. I vanliga fall är det vanskligt att gå där, det har samlats så mycket dy att risken att fastna är överhängande. Men som sagt, nu står de där de ska stå. Så länge de nu får stå kvar...

10 kommentarer:

  1. Hade jag ingen aaaning om...flaggan alltså. Intressant....Vår flagga är i ....regnbågens alla färger *ljuger* ;D

    SvaraRadera
  2. Jasså du Babbi, det visste jag inte om dig... Vet du vad regnbågsflaggane står för? *ler vänligt ironiskt*

    SvaraRadera
  3. Näe...finns det en sån på riktigt?
    Jag har ny adress nu om du missade mitt mail på FB? http://babbiones.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. God Afton Damen!
    Jag har ingen riktig ordning på mina gamla vänner längre! Du kan ge dig på att jag blev väldans glad när jag återknöt kontakten med ditt bloggeri!
    Kul flagga du har, jag har aldrig sett den tidigare. I vår trädgård hänger Bohusläns flagga. Den har ett rött kors, två ljust blå fält och två mörkare blå fält. Himmel, hav och röd granit! En samtalsöppnare den oxå.
    Ha det gott kära du!
    Kramen från Marita.

    SvaraRadera
  5. Underbart med frler som använder vår fina flagga! :D den är så fridfull ^^ jag skulle gärna vilja se en allmän flaggdag för östgötaflaggan :) Jag har själv två exemplar i olika storlekar hemma! ^^ Funderar på att köpa en större, som man kan hänga upp i en fin flaggstång.. Finns ju alldeles för få fotografier på östgötaflaggan på internet!! :D

    SvaraRadera
  6. tjenamoss … jag är ute och surfar runt lite.
    Lämnar en kram och önskar dig en trevlig påsk <3

    SvaraRadera
  7. Kan tänka mig att ingen ser detta men chansar i alla fall.
    Skulle vilja ha med en östgötaflagga när vi åker på läger på lördag men lyckas inte få tag på en.
    Finns det möjligen någon som kan låna ut en till oss under en vecka (29/7-8/8)
    Skulle vara mycket tacksam.
    / Mia 013-313140
    mia@tomweb.se

    SvaraRadera
  8. Hej

    Har du ett tips var man kan köpa en östgötaflagga? Vår har blåst sönder.

    Ha en bra dag
    randalv@msn.com

    SvaraRadera