Sidor

måndag 7 februari 2011

Va? Är jag gammal?

Yasmine, en ung tjej jag känner frågade om hon fick låna mina Harry Potter ljudböcker. Jamenvisst får du det, men bara så du vet det, de första tre ligger som kassettböcker, svarade jag. Det blev en öronbedövande tystnad. Sen kom det en försiktigt fråga: Vad är det? *hmmm* Det är tydligen ett tecken på att jag börjar bli gammal! Tänk när de kom kassetterna, så praktiskt, så fint, såååå nymodigt det var. Och nu, nu vet inte ungdomarna vad en kassett är. Snacka om att utvecklingen går fort och det verkar ju som om farten bara eskalerar. Hur som helst, hon lånade både böckerna och en freestyle och är nu i full färd med att lyssna. Hon klurade tom ut hur man sätter i kassetterna också.


Jag sitter här och lyssnar på Gary Moore, läste på nyheterna att han har gått bort. Jag var inte något stort GM-fan men jag tycker att han hade en bra röst och så gillade jag verkligen hans gitarrspel. Det finns en låt som verkligen är underbar, Still got the blues.... Den kan jag lyssna på flera gånger utan att tröttna på den. Ytterligare en musiklegend har gått ur tiden.


Under snedtaket på andra våningen finns det en liten vind, där har jag legat på knä och skruvat fast brädor på bjälkarna. Nu är det bara att lasta in de lådor som har innehåll som inte används så ofta men ändå ska finnas någorlunda lättillgängligt. Sen måste jag få tag på en gipsankartång så jag kan få upp handdukshängare och lite annat i köket. Ett annat projekt som helt enkelt måste till rätt snart är byggandet av hyllor i garderoben under trappan. Annars blir det som det var innan, allt blir bara instuvat rätt in och så måste jag lyfta ut allt för det jag ska ha tag på finns allra längst in. En enkel trähylla och plastbackar. Det blir bra!


Trots gråväder och avsaknad av solsken har här varit en känsla av kulspel och hopprep. All snön är borta och de sista hårdtrampade isfläckarna på stigarna har till sist fått ge vika för mildvädret. Frågan är bara om vi kan ropa hej och glömma den snö som föll i fjol? Att det verkligen föll en massa snö vittnar det här kortet om.




3 kommentarer:

  1. jag minns kassetterna i varjefall:)))
    Det är kul att bli påmind om gamla saker eller hur det funkade förut. Jag tycker om att gå på loppis och minnas tillbaka. Ja då man ser saker som fanns i ens hem och som man glömt bort helt enkelt.

    Ordning och reda hör jag… ja du måste självklart få hyllor i garderoben för annars blir det svårt.

    Puss på nosen till dig och Prinsen

    SvaraRadera
  2. På nåt sätt känner man sig ....gammal...hahaha. Kassetter, vinylskivor, platådojjor, V-jeansen, discotek...hövvaligen :D

    Tog ett tag innan jag fattade (jag har små händer) gipsan kartång...gips ankartång! Hmm...Kramen..

    SvaraRadera
  3. Hehe! Ja, alla kan ju inte ha jobbat på verktygsavdelningen på en stormarknad... ;-)

    SvaraRadera