Sidor

tisdag 11 januari 2011

Lyx vs praktiskt

Jag trivs bättre och bättre här för var sak som blir helt klar. Men nu kan jag ju erkänna att första morgonen jag vaknade här så grät jag. I förtvivlan, uppgivenhet, ilska och hopplöshet. Det var över alla de detaljer som gör livet här svårare. Min värd sa någon dag innan inflyttning: "Du är väl medveten om att du får den lyxigaste hyresrätten i hela byn?" Jag har inte bett om lyx, jag vill inte ha lyx om det inverkar menligt på det praktiska. När han sedan tillägger i en sådan ton man använder till en obstinat femåring eller en halvdement åldring att: "Nu hoppas jag att du är riktigt rädd om den!" Då kan jag berätta att då mådde jag inte alls bra!






Vad är det då som har blivit "fel". Tja ta till exempel 80 cm mindre bänkyta i köket. Det var redan innan lite bänkyta. 80 cm låter inte mycket, men tro mig. Det ÄR mycket! Jag har ingenstans att ställa min micro. Micron som jag använder minst två gånger varje dag. Nu står den på en pall i ett hörn. Sladden får jag dra förbi både spis och diskhoar. Diskhoar!!! *fnys* Ett av mina villkor för att han skulle få renovera köket var att jag skulle få en riktig diskbänk med två stora hoar. Vad blev det? En och en halv ho, infällt. En och en halv... *suck* Tänk er att stå där och diska. Visst är det snyggt (läs lyxigt) med infällda hoar... Men praktiskt.. Det är det INTE!!!




En annan sak som vi talade om var städskåp, det fanns det inget i extralägenheten. "Visst skulle det bli städskåp här." Städskåp, my ass! De underbara, stabila, stora hyllorna i matkällaren. Fyra stycken på långsidan och fyra stucken på kortsidan... Ett minne blott. De har ersatts av två små, fjolligt små, hyllplan. En back går inte in på djupet, måste ställas på tvären. Och de rymmer i stort sett ingenting. Ja, jag har fått en fin lägenhet. Lyxig. Väldigt vacker för ögat. Jag önskar bara att det hade varit en arbetsplats, då hade det funnits hjälp att få för försämrade arbetsförhållande. Nu kan jag bara en stilla bön att Hyresgästföreningen kan göra nåt. Jag tycker att de ibland tar för mycket ställning för fastighetsägaren mot hyrestagaren.






Det finns mer försämringar men jag orkar bara inte skriva om dem nu. Det har tagit lite tid att få fram det här. Nu vill jag komma med nåt trevligare. Mitt köksfönster till exempel. Gult, ljust och grannt.






Jag gillar gula kök och så läste jag nån gång att gult är den färg som stimulerar till inspirerad matlagning. Om man nu tror på det här med färgers inverkan. Jag tror på det.







I fönsterkarmen ligger en liten nasse i blåa snickarbyxor och vilar samtidigt som han håller ett vakande öga på det som händer och sker.





7 kommentarer:

  1. Jag vet inte varför men det står att jag är från örebro län i din feedjit hahaha...gu vilka söta gardiner *vill ha* härlig färg, somrigt! Du får köpa en hylla och sätta upp till micron, något jag själv funderat över ett tag, att göra.
    Nu...jobba vidare..Tjingen från the Babbi

    SvaraRadera
  2. Har tänkt på det också, men det faller på avsaknad av vägguttag... Visst är de fina, föll som en fura när jag såg tygen. =D

    SvaraRadera
  3. Ja varför är man inte förvånad när karlar ska planera? *suck* Känner med dig!

    Vilken fin skål eller vad det nu är! Men vad ska pilen visa för nåt, ser inte? Den lilla griseknoen i fönstret var jättesöt och vilken kulig idé att visa sådana väldigt små detaljer från ditt hem, tror jag norpar den!

    SvaraRadera
  4. Det är ett litet, litet "dubbelhjärta" i porslin, bilden visar den större än den är. Och pilen... *leeer* pekar på signaturen, AD -80.....

    SvaraRadera
  5. Har du gjort skålen?
    Söt!
    Gardinerna är sommarljuva och du är så klok som redan planerar påsken!
    Tråkigt, tråkigt att du inte är nöjd med renoveringen. En tröst är att man glömmer fort och snart är du hemmablind. Försök att njuta av din vackra och lyxiga lägenhet. Jag är hundra på att du löser de enerverande detaljerna på ett alldeles strålande sätt!
    KraM.

    SvaraRadera
  6. Tack! Ja, jag gick på porslinsmålning en gång i min gröna ungdom... ;-) Tar till mig trösten och lägger den som en go sjal om mina axlar.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig Agneta, praktiskt före lyx. Här gjorde vi misstaget att bara sätta in en ho i köket, en liten rund sak. Vi har ju diskmaskin tänkte vi. Men vad vi saknar den där andra diskhon, lite bökigare när man diskar större saker blir det ju..
    Ha en fin helg.. Kram

    SvaraRadera