Sidor

måndag 23 maj 2022

Gråsparvar!

 Gråsparvar/pilfinkar, jag blev så glad att märka att vi fått hit sådana små pjoddar. När jag flyttade hit slogs jag hur tyst det var, i närliggande häckar, inte den minsta lilla gråsparv. Men den här våren har de börjat titta hit och sitta i häcken och tjattra. Enlig mig så är det underbart för det innebär att de insektsfrämjande åtgärder vi har gjort i trädgården gör verkan. Tex. så klipper vi inte hela gräsmattan. 



Det långa gräset skapar micromiljöer där insekter trivs, så småningom hoppas jag på ännu fler inhemska blommor i gräset. För närvarande blommar i alla fall lite så kallade ogräs. 



Det blev en kal fläck i gräsmattan efter en jordhög, där passade jag på att så ut en påse med blandade blommor. Minns inte vilken blandning det var så det här blir mycket spännande att se var det hamnar.


Så var det då pjoddarna. Orsaken till glädjen och inspirationen till blogginlägget. Jag fick dem på bild, sen skrek kameran att den hade slut på batteri. 



Live long and prosper!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar