Sidor

onsdag 7 september 2011

Objuden gäst

 

Jag hade stängt av tvn för att gå upp och ta mig ett värmande bad. Men först skulle jag titta till datorn. Satt där i lugn och ro när jag hörde ett ljud från hallen eller var det köket? Hmm. Troligen vinden som hittade på hyss. Men så hördes det igen, det lät ungefär som prasslet från en plastkasse. En snabb blick i Tellus soffa för att kolla så han låg där. Jodå, där låg han och sov i godan ro. Försiktigt reste jag mig och smög ut i köket, tänkte att nu skulle jag ta musen på bar gärning, fullt övertygad om att det var just en sådan hemsking. Hittade jag nån liten förtretlig rackare? Näää! (Tack och lov! Jag hade nog fått vingar på fötterna då och flytt uppför trappan.)

Medan jag funderade på var jag lagt musfällorna tappade jag upp ett hett bad till mig. Jag låg där och njöt av det varma vattnet medan jag lyssnade till vindens vinande i ventilationsröret och regnets smatter mot takfönstret. Lät tankarna flyta iväg som de ville när jag plötsligt varseblev ett ljud. Det lät ungefär som när ett vått finger dras mot ett emaljerat badkar. Trots värmen från vattnet kände jag hur jag fick ståpäls över hela kroppen. Ett par andlösa sekunder funderade jag på om jag skulle få panik eller inte. Sen satte maskineriet i hjärnvindlingarna igång som det skulle och jag förstod vad det var som försökte skrämma andan ur mig.

Sålunda lugn och trygg i vetskapen om vem som tillfälligt huserade i de nedre regionerna av mitt hem fortsatte jag att njuta av badet. När jag stigit upp och torkat mig svepte jag om mig en morgonrock, tassade nedför trappan och började jakten på den objudna individen. Jag skulle vilja ha sett mig själv när jag lyckades upptäcka den. Trots att jag medvetet letade så pep jag till av förskräckelse när jag lyckades och verkligen fick syn på den räääliga lilla grådan. Fram med borste och skyffel för att försiktigt återbörda det vilda djuret till naturen.

Sålunda fick den historien ett lyckligt slut, grodan är den ska vara och vi två är ensamma i lägenheten igen.

Hoppas jag!

 

Technorati-taggar: ,,,

1 kommentar:

  1. Hmh...han kunde ju ha annonserat att han skulle titta in! Lite kuslig känsla kan jag tänka mig, innan man kommer på orsaken :) Skönt att det bara var en groda dessutom så att det inte var ett "svin" ;) Kram

    SvaraRadera