Sidor

fredag 1 juli 2011

Fantasi och fantastiska vänner

 

Att ha fantasi är att vara berikad med en gåva som kan förflytta en till de mest underbara platser. Men tro mig det är inte alltid en välsignelse med denna gåva. Den sätter fart även vid de mest ovälkomna tillfällen. Som i går när jag var inne på lasarettets bröstenhet för en rutinkoll efter skadan jag fick när jag trillade med cykeln.

Jag visste ju redan innan att jag skulle röntgas, så den biten var okej. Det här med ultraljudet var ju också okej, de ser ju andra saker med det. Men när doktorn tog så lång tid på sig vid ultraljudet… Då kickade min livliga fantasi in. Och jag kan garantera att när de talade om att de skulle sticka mig i bröstet för att göra cytologiprov, då skenade den. Dessutom har jag en nästan manisk skräck för nålstick, det gjorde inte saken bättre.

Hursomhelst, efter att bara några få tårar tillrat nerför mina kinder hade jag lyckats genomlida även tre nålstick i mitt högra bröst. Men det surrade fortfarande som ett par bikupor i min hjärna. Jag tog till en livlina och ringde en vän. Hade tur och han var hemma så jag tog bussen dit.

Han lyssnade och peppade om vartannat, bjöd på kaffe och lyssnade tålmodigt på mig. Jag fick upp näsan ovanför vattenytan och sålunda styrkt tog jag bussen hem till min Prins.

På väg hem fick jag en mental hjärnsmäll, det var ju den siste i månaden och jag hade grejor kvar i garaget som skulle vara tömt den dagen. Ringde sonen som lovat hjälpa mig men han kunde inte komma. Så jag satte geniknölarna i arbete och det bästa jag kom fram till var att låna en skottkärra av en granne. Sagt och gjort, lånade skottkärran och travade ner till garaget. Lastade med möda upp motionscykeln på skottkärran och körde hem den. Det höll på att ta kål på min rygg.

Då “materialiserade” sig en ängel i form av min närmaste granne. Han lyfte in cykeln och följde med mig ner för att hämta det sista. Trött, orolig och med en hemsk värk i rygg och ben flödade tårarna över på mig. Denna underbara granne pratade med mig, lockade mig till skratt och körde hem det allra sista från garaget.  Även han lyssnade, peppade och gjorde sitt bästa för att “tala förstånd” med mig.

Nu är garagebekymret ur världen, jag ska vänta på provsvaret utan att ta ut något i förskott (i alla fall försöka). Jag är glad att ha vänner som så oförbehållslöst ställer upp. Jag har sagt det så många gånger förut men det kan inte sägas för många gånger: Vad vore livet utan vänner? Jag är så glad att ha er och jag tycker om er! Jag inser att jag är mycket lyckligt lottad med så underbara vänner. Både IRL och här i cybern.

Hjärtekram till er alla!

 

hugs034-1

4 kommentarer:

  1. jag tycker om dig… ja du är en fantastisk bra bloggare som skriver så fängslande. Jag menar du é lika go som en Dajmstrut.

    Förstår så väl allt du tänker och jag håller tummarna för att det blir ett bra provsvar.
    Att ngn ser då man behöver hjälp utan att man behöver fråga är som att vinna en mille för det gör så gott i hjärtat att man blir sedd.

    Puss på nosen till dig . KRAM KRAM

    SvaraRadera
  2. OMG..stackers dig! Känner alltför väl igen det där. Och mina bröst har punkterats till nästan oigenkännlighet genom åren, men alltid med gott besked och det tror jag att du också får. Brösten är känsligt och man blir så utsatt när man gör punktion så jag förstår att du "inbillade" dig en massa saker. Det är förståeligt i den situationen...det viktiga är att man också inser att man tar ut oron i förskott...för då har man nånstans logiken kvar, det är bara känslorna som tar överhand just då. Själv har jag inte behövt punka tuttarna sen 2001 nu men innan dess så gjorde jag det två ggr/år i 10 års tid. Det var inte kul kan jag säga...att 2 ggr om året vara rädd för cancerbesked...Kramar om OCH gläds med dig för jag tror att du får ett gott besked:D

    SvaraRadera
  3. Vardagshjältar är dessa två som fanns till för dig när du behövde någon som bäst!

    Ja usch för den där gnagande misstanken. Bra att de kollar upp ordentligt och allt hållbart är tillägnat dig tills du får det förhoppningsvis positiva svaret, och det snabbt så du inte ska behöva bära på funderingarna längre än nödvändigt.

    Kraaaaam!

    SvaraRadera
  4. Det skulle kunna vara jag som var du! Min fantasi verkar vara lika innovativ som din, och dessutom skulle jag oxå kunna vara den som baxade en motionscykel på en skottkärra, bara för att jag råkat glömma bort att tömma mitt garage...
    Nu hoppas jag på bra ´provsvar, och jag misstänker att det var det som var negativt, fast på ett positivt på Fejan...
    Du är en go person.. o om du behöver.. så finns jag, om än inte IRL, så i cybervärlden..
    En stor kram själasyster..
    <3<3<3

    SvaraRadera